Meatballs and Spaghetti

 2009.09.30. 02:12


Ezúttal egy újabb "amerikai kasszikus" receptje kerül fel a blogra: spagetti húsgombóccal. Bár tudom, hogy kicsit furcsa amerikaiként emlegetni egy olyan ételt, amelyben spagetti van, én mégis megteszem. Íme a magyarázat.

Az olaszok a 19-20. századok fordulója körül tömegesen vándoroltak be az USA-ba, és hamarosan sok nagyváros új részeiként kezdték emlegetni az olasz közösségeket, vagy ahogy akkor nevezték: Little Italy-ket. Az olaszok, mint más bevándorló csoportok is, hozták magukkal szokásaikat, kultúrájukat, és természetesen gasztronómiájukat. Amerikában pedig elég hamar elterjedtek, nem meglepő módon, az olasz konyha remekei: a tésztaételek, a paradicsomos ragu, a pizza és még sorolhatnánk. Az itt elterjedt olasz ételek azonban előbb-utóbb egyre inkább eltértek az anyaország ízeitől, ugyanis idomultak a befogadó ország lakóinak ízléséhez és szokásaihoz.

Így történt ez a húsgombóc - spagetti esetében is. Ahogyan itt (és itt is) lehet olvasni, az olaszok mindig is ettek húsgombócot és spagettit is, de együtt sosem fogyasztották őket. Azonban az Újvilágba érkeztükkor a környezetük, azaz más nemzetek bevándorlói, ezt nem tudták, és alkalomadtán egy-egy húsgombócot is fogyasztottak paradicsomos spagettijük mellé (annak tetején, inkább). Így alakult ki szép lassan ez a "klasszikus amerikai" étel, melyet könnyű elkészíteni és nagyon finom.

Ki-ki döntse el, hogyan szeretné fogyasztani az étel két fő alkotóelemét: együtt vagy külön :-) Mi kipróbáltuk együtt, és bejött. A hozzávalók és az elkészítés szabadon kezelése egyfelől szerintem megengedett, másfelől konyhám felszerelési hiányosságainak tudható be. Egyébként legtöbbször rendesen betartom a recepteket.

Hozzávalók:

A húsgombóchoz:

- 60 dkg darált marhahús (az eredeti hátszínt ír)
- 2 tk Worcestershire szósz
- 1 tojás, felverve
- fél csésze zsemlemorzsa
- 1/4 csésze reszelt parmezán (én kihagytam, mert nem volt)
- 2 gerezd fokhagyma, reszelve
- só és bors

A szósz:

Most jöhet a megkövezés, de én Bertolli szószt használtam... a legegyszerűbb bazsalikomos paradicsomszószt :-) Pirítottam egy kis fokhagymát meg hagymát először, és arra öntöttem a szószt, hogy átmelegedjen. Aki azonban szeretné a recept eredetije szerint végigcsinálni a szószt, az erről az oldalról megteheti.

A tésztához:

Lehetőség szerint spagetti.


Elkészítés:

Melegítsük elő a sütőt 220 °C-ra.

Egy nagy edényben kezdjünk el vizet forralni a spagettinek, csak egy kis sót tegyünk bele. Amikor forrni kezd, a tészta csomagolásán található instrukciók alapján főzzük "al dentére" a tésztát.

Dolgozzuk össze a húsgombóc hozzávalóit, és formázzunk 2.5 - 3 cm átmérőjű golyókat. Helyezzük őket sütőlapra, melyet előzőleg vékonyan kiolajoztunk (olíva olajjal). Süssük a húsgombócokat 10-12 percig, míg már nem rózsaszínűek kívülről.

Rakjuk a gombócokat a lassan gyöngyöző paradicsomszószba, és forraljuk össze (5-6 perc). Ezután pedig tálaljuk ízlés szerint, például a tésztán. Parmezánnal, fokhagymás kenyérrel, ahogy szeretjük.

Íme, ahogyan nálunk nézett ki:



Na és mi a hiba a képen? Nem spagetti van rajta, jól látjátok :-) Így is nagyon finom lett.

Címkék: usa paradicsom sós marhahús főétel amerikai klasszikusok

A bejegyzés trackback címe:

https://boriavilagkorul.blog.hu/api/trackback/id/tr363593502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

varikata 2009.09.30. 02:12:00

Képzeld Bori, tegnap én is paradicsomszószós tésztát ettem, kivéve, hogy az enyém tényleg spagetti volt, viszont nem volt hozzá húsgombóc. Házi készítésű paradicsomsűrítményből csináltam, ami alá egy kis olajon hagymát dinszteltem (nemtom hogy kell leírni), majd beleraktam a sűrítményt rá bazsalikomot, oregánót, Major Annát :-) babérlevelet, egy kis só, cukor és bors...összerottyantottam és nagyon király volt. Még Petinek is ízlett, pedig nem volt benne hús!!!!

Kata 2009.09.30. 02:12:00

hmmm Bori, ez is nagyon finomnak tűnik, kérek én is belőle :)))
süti beállítások módosítása