Napraforgó

 2011.04.02. 19:55

Nem gyakran sütök kelt tésztát, amikor viszont sütök, minden alkalommal rá kell jönnöm, hogy bizony, ez a legfinomabb tészta (a világon). Puha, és van egy semmi mással össze nem téveszthető illata, mely a gyerekkori pogácsáktól indult valamikor, és kalácsokon, pizzatésztákon át eljutott ma például idáig. A kelt tészta a várakozásról is szól, hogy legyen türelmünk az élesztőt dolgozni, a tésztát pihenni hagyni. Nem csak egyszer, hanem akár kétszer is, ugyanis meghálálja. Sokszorosan meghálálja, amikor sülés közben már hódít az illatával, és aztán megkóstolva...... bizony, bizony. Tényleg szeretem, szeretjük a kelt tésztát. :-)



Ez a szuper recept Limarától származik, aki (ha még nem ismerné valaki) a kenyérfélék-tészták legnagyobb szakértői közt van a mai magyar blogoszférában, blogján szebbnél-szebb, és finomabbnál-finomabb kenyerek, kalácsok, kiflik és briósok sorakoznak, melyek közül én is kipróbáltam már egy párat, és sosem csalódtam. Ez a "napraforgókenyér" egyből megragadt, muszáj volt kipróbálnom. Elsőre a szüleim látogatásának tiszteletére sütöttem, akkor a formázásom még hagyott némi kívánnivalót maga után (szerintem), de ízre már akkor is eszméletlen volt. Ma újra megsütöttem, és már a formázással is elégedett vagyok (mondjuk 95%-ban). Ha van egy kis időtök, próbáljátok ki ezt a "kenyeret", mert egyszerű, ötletes és FINOM! :-)

Én leírom itt az eredeti receptet, de a formázás fázis-képeiért kattintsatok Limara blogjára. Nálunk egyszerű fokhagymás-vajas-sajtos, és sonkás-sajtos töltelékkel készültek a napraforgók, de ezzel lehet ám variálni: bármilyen sajt, paradicsomos töltelék, sonka, parmezán, pesztó... kerülhet a rétegek közé.


Hozzávalók: 2 db kész napraforgóhoz

- 50 dkg liszt
- 2 dkg élesztő
- 1 tojás
- 140 g joghurt
- 3 ek olaj
- 1,5 tk só
- 1 ek cukor
- kb. 1,8 dl víz
- még egy tojás a kenéshez
- díszíteni: szezámmag, fekete szezámmag/nigella mag, napraforgó mag...

A tésztához a hozzávalókból lágy, de nem ragacsos tésztát dagasztunk. Ez történhet kenyérsütőgépben is, de dagasztótálban is, robotgéppel is. Én egy kicsit felfuttattam a használat előtt az élesztőt a hozzávalók közt előírt mennyiségű vízben, melyet langyosan a cukorral elkevertem, majd ebbe került az élesztő. Utána mindent egy nagy tálba raktam, és pár percig dagasztottam, amíg szépen összeállt. Legalább 1 óráig, vagy amíg megkétszereződik a tészta mennyisége keleszteni kell - langyos, huzatmentes helyen, lefedve. 

Ha megkelt a tészta, gyúrjuk át, ehhez kellhet egy kis liszt még, hogy ne ragadjon. Osszuk négy egyenlő részre. Az első tésztagömböt nyújtsuk ki, kb. 2-3 mm vastagságú körré, és helyezzük sütőpapírral bélelt sütőlapra. Kenjük rá a lapra a tölteléket. Nyújtsuk ki a második adag tésztát hasonló nagyságú körré, és fektessük a töltelékkel megkent tésztalapra. Egy pohárral nyomjunk a tésztakorong közepébe egy kört, ez lesz a napraforgó közepe. Ne szakítsuk át a tésztát! Ezután egy pizzavágóval, vagy csak egy sima késsel vágjuk ki a "szirmokat", melyeket aztán egyszer/kétszer csavarjunk meg. A formázás képeit még egyszer itt nézhetitek meg. Ha kész a formázás, hagyjuk még langyos helyen pihenni a tésztát 30 percig.

A másik két tésztagombóccal ugyanígy járjunk el. 

Ha letelt a 30 perc, 180°C-ra előmelegített sütőben 15 percig süssük a napraforgót, amíg szép aranybarna lesz a teteje.

Vigyázat, függést okoz, főleg langyosan! :-)


Címkék: gasztro kenyér sajt kelt főétel vaj

A bejegyzés trackback címe:

https://boriavilagkorul.blog.hu/api/trackback/id/tr253593644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kátya 2011.04.02. 19:55:00

Igen, úgy tökéletes lesz!! ;D reméltem, h érted a célzást! he he :D

BoriBlog 2011.04.02. 19:55:00

Na, hát majd lehet, hogy sütök egyet, és csak egy kicsit megkóstolsz, úgy jó-e? ;-)

Kátya 2011.04.02. 19:55:00

húú, Borika! Istenien néz ki, hát még az íze milyen fincsi lehet. Szeretném mondani, h ki fogom próbálni, de így az esküvő előtti nagy fogyókúrázásban éppen nem hiányzik egy kis "kőtt" tészta. De nagyon csábító. A Limaráé is gyönyörű!

BoriBlog 2011.04.02. 19:55:00

hát, szerintem igen... köszi :-)

Böbe 2011.04.02. 19:55:00

Ez a kenyér isteni finom volt, engem a fekete magok érintettek meg különösen.
Lehet, hogy a jövő még inkább ezekben a házi kenyerekben rejlik, most, amikor ismét nagy kenyér-áremelést ígérnek nekünk itthon?

BoriBlog 2011.04.02. 19:55:00

Sziaaa!! Szerintem kézzel is mehet, csak akkor elég erősen, alaposan kell gyúrni (gyerekek kezdik, te befejezed), kb. 5-8 perc (?), amíg szépen összeáll. A porélesztőt is ugyanúgy futtatod, elvileg nem kellene, de nem árt neki, én szoktam. Egy csomag élesztő (7g) elég ennyi liszthez. Kb 4-5 perc futtatás :-) Ügyesen, biztos sikerülni fog! Ezt nem kell hajtogatni meg átgyúrni sokszor. Majd írj, milyen lett :-)

Anonymous 2011.04.02. 19:55:00

Draga, en ezt most azonnal megcsinalnam, mert Morso nagy kenyeres, de...en sosem csinaltam meg keltet, es a kovetkezo problemaim akadtak:
- Tbilisiben van a robotgepunk, mixerunk, egyebek --- kezzel mennyi ideig kell gyomrozni a dolgot? Mert a gyerekek itt vannak, orakig mancsikoljak ha kell, csak ra kell allitani oket, de tudom, h anya es Morso sokszor olyan korulmenyesen oldottak meg ezt a dolgot, mindenfele atgyurassal, hajtogatassal. Szoval hogyan is kell?
- Elesztobol csak por formaju van. Ugyanugy futtatom? Ugyanazt a mennyiseget? Mennyi ideig 'futtatja' az elesztot az igazan jo haziasszony? ;)
S.

BoriBlog 2011.04.02. 19:55:00

:-) Ami igaz, az igaz!

Limara 2011.04.02. 19:55:00

Gyönyörű!:) Örülök, hogy tetszett és nagyon köszönöm a kedvességedet!:)
süti beállítások módosítása